the girl with the dragon tattoo

the girl with the dragon tattoo
Yes, I have a dragon tattoo as well

Σάββατο 17 Οκτωβρίου 2009

O 'Αντίχριστος'του Λαρς Φον Τρίερ


Στον Φον Τρίερ αρέσει να υποβάλει σε βασανιστήρια το κοινό του. Αν το πάρετε αυτό ως δεδομένο, και θέλετε ακόμα να δείτε αυτήν την ταινία, τότε θα αντιμετωπίσετε τα ακόλουθα: έκπληξη, σοκ, θαυμασμό, αηδία, τρόμο και πανικό ή μάλλον την έντονη αίσθηση ότι υποφέρετε χωρίς λόγο και προτιμάτε να σταματήσετε να βλέπετε αυτήν την γαμημένη ταινία...!

Μπορεί ο Trier να ήταν άρρωστος , όπως λένε (από κατάθλιψη), όταν έγραφε αυτό το σενάριο, ή να έψαχνε για το νόημα της ζωής, κάπου, και ίσως το γεγονός ότι έκανε την ταινία με τον τρόπο που την έκανε, είναι γιατί πίστεψε ότι θα να κατάφερνε να ελευθερωθεί εφόσον περνούσε μέσα από την κόλαση πρώτα. Πιστεύω ότι αυτός είναι ο λόγος που η ταινία αυτή είναι τόσο «άρρωστη». Ο δημιουργός προσπαθούσε να καταπολεμήσει την κατάθλιψη του.

Δεν υπάρχει πάρα πολύ gore, όπως θα περιμένατε, σε περίπτωση που έχετε διαβάσει τις κριτικές που είναι έξαλλες και γι 'αυτό. Κάθε φρικιό που έχει δει το "Hostel" το γνωρίζει αυτό. Ούτε υπάρχει πάρα πολύ πορνό. Απλά μερικές σκηνές. Αυτό ακριβώς είναι που τις κάνει τόσο φρικτές!

Η αίσθηση που δίνει αυτό το φιλμ είναι τόσο απεχθής, γιατί, όταν η τρέλα ξεσπάσει, μετά την πρώτη ώρα, το κοινό είναι ήδη τόσο συναισθηματικά τυλιγμένο στην ιστορία που αισθάνεται συγκλονισμένο: πως μια γυναίκα θα μπορούσε να κάνει τέτοια απαίσια πράγματα στην ίδια και στο σύντροφό της; Και αντιστρόφως. Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μιας ταινίας τρόμου; Δεν είναι φτιαγμένες για να μας κάνουν να νιώθουμε τη φθορά και το θάνατο και όλα αυτά φρικτά πράγματα, και μετά να μας απαλλάσσει από αυτά;

Αυτό κάνει και ο Trier, και το κάνει πολύ καλά. Ναι, ο «Αντίχριστος» είναι ένα αριστούργημα, που σκοπός του είναι να μας απαλλάξει από τους χειρότερούς μας φόβους, αλλά ο χρόνος θα περάσει αρκετά πριν κάποιος, οποιοσδήποτε από αυτά τα μικρά ποντίκια που αυτοαποκαλούνται κριτικοί, θα βρει το θάρρος να το παραδεχτεί. Άλλωστε γενικότερα οι Ταινίες Τρόμου ως είδος είναι υποτιμημένες.

Ο Trier έχει επίσης τις χιουμοριστικές στιγμές του. Αλλά δύσκολα μπορεί να εκτιμηθεί από ένα κοινό που αρκείται σε μια εμπορεύσιμη αίσθηση του χιούμορ. Ένα παράδειγμα είναι το άνοιγμα της ταινίας, όταν ένα μικρό πορνογραφικό πλάνο με το πέος ενός άντρα να διεισδύει σε μια γυναίκα χρησιμοποιείται ως αντίστιξη ενώ παράλληλα παίζει οπερετική μουσική [«Rinaldo» του Handel], και η υψίφωνος τραγουδά την άρια της Almirena "Lascia Chio pianga». Κατά την κορύφωση, (κυριολεκτικά = τον οργασμό του ζεύγους), το νεαρό αγόρι (παιδί τους) φθάνει στο παράθυρο και θαυμάζει το όμορφο χειμωνιάτικο τοπίο, και την πτώση των νιφάδων του χιονιού, πριν ο ίδιος πέσει κάτω στο πεζοδρόμιο!

Ρωτήστε όποιον γνωρίζει δυο πράγματα για τον κινηματογράφο, και θα σας πει ότι αυτό το άνοιγμα είναι ένα αριστούργημα. Είναι συγκλονιστικό, αστείο, και πανέμορφα γυρισμένο και σε κάνει να θέλεις να κλωτσήσεις τον κώλο του σκηνοθέτη που το σκέφτηκε και κατάφερε να εφεύρει αυτές τις αντιθέσεις.

Για μένα, το αστείο ήταν ένα κινηματογραφικό αστείο -το πέος μου θύμισε τον Tyler Durden στο "Fight Club"-και πώς χρησιμοποιούσε την εισαγωγή της φωτογραφίας ενός πέους πριν φορτώσει το φιλμ στην μηχανή προβολής, έτσι ώστε το κοινό του κινηματογράφου να μείνει από την έκπληξη αλλά χωρίς να είναι απολύτως σίγουρο για αυτό που είδε.

Ως ανίδεο κοινό, είναι δικαίωμά σας να νιώσετε "αποτροπιασμό" σχετικά με αυτό το μικρό αστείο πορνό. Το γεγονός ότι υπάρχουν τόσο πουριτανοί άνθρωποι, είναι ευτυχώς και ο λόγος που αυτό το πράγμα είναι αστείο, τελικά.

Στον Τρίερ αρέσει επίσης ο συμβολισμός, και εδώ χρησιμοποιεί πολύ από τούτο ... και είναι οφθαλμοφανές. Έχει επίσης επικριθεί ως «μισογύνης» λόγω αυτού. Το να τον αποκαλέσετε μισογύνη θα ήταν η εύκολη διέξοδος. Ένας πιο ακριβής όρος θα ήταν αναρχικός, και άθεος. Μόνο ένας άθεος / αναρχικός θα ήταν ποτέ σε θέση να καταλήξει σε ένα τέτοιο αστείο [πρώτον για τον τρόπο που το Χριστιανικό Δόγμα έχει αντιμετωπίσει τη γυναίκα ως σεξουαλικό ον και εντελώς κατά δεύτερον για την ίδια τη γυναικεία φύση] χωρίς να νοιάζεται καν για τη θρησκεία (με το να τις συνδέει με τον «Αντίχριστο», όπως το σύμβολο του θηλυκού υποδηλώνει στον τίτλο [ () ] - ή το γεγονός ότι αποκαλεί «Εδέμ» τον τόπο όπου συμβαίνει το σύνολο των βασανιστηρίων). Ή, τέλος, ο καμβάς (εμπνευσμένο από μια απεικόνιση της κόλασης του Δάντη) που "ζωντανεύει" – ώστε οι νεκροί να σηκωθούν και να περπατήσουν.



Για την κριτική της ταινίας στα αγγλικά, δείτε στο προφίλ μου στο flixster

For english press here:

http://www.flixster.com/user/anastasia57001


" Αγάπη μου... το πόδι μου ζυγίζει έναν τόνο...!"


Y.Γ. Συνέντευξη με τον Λαρς Φον Τρίερ εδώ: http://www.guardian.co.uk/film/2009/jul/12/lars-von-trier-interview


19 σχόλια:

mahler76 είπε...

εγώ πάλι ούτε σοκαρίστηκα όυτε φοβήθηκα. Μου φάνηκε εξαιρετικό σαν εικόνα άλλα κενό περιεχομένου.

tzenaoua είπε...

ΜΕΤΑ ΑΠ ΟΣΑ ΓΡΑΦΕΙΣ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΟΥ ΤΗ ΣΤΕΙΛΕΙΣ ΦΙΛΗ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ...ΔΕΝ ΤΟΝ ΘΕΩΡΩ ΤΥΧΑΙΟ ΤΟΝ ΤΥΠΟ ΚΙ ΕΙΜΑΙ ΣΙΓΟΥΡΗ ΟΤΙ ΕΧΕΙ ΝΑ ΔΕΙΞΕΙ ΠΟΛΛΑ ΑΥΤΗ Η ΤΑΙΝΙΑ..ΤΗΑΝΚΣ ΓΙΑ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟΥΣ ΚΡΙΤΙΚΟΥΣ...

artemis είπε...

@ mahler - ok φίλε μου, φαίνεται πως εισαι απο τους τυχερούς που εχουν απωλέσει τελείως την ανάγκη για την ύπαρξη ενός θεού (επομένως και του αντίθετου αυτού) και άρα δεν σε προσβάλει ένα φιλμ με τέτοιον τίτλο. επίσης δεν έχεις πολλά σκοτάδια μέσα σου, ούτε σ' ενδιαφέρουν οι γυναίκες ως αντικείμενο πόθου :) έτσι βέβαια η ταινία σε αφήνει αδιάφορο. μπράβο σου! μακάρι να ήμασταν όλοι απαλλαγμένοι από τα ενοχλητικά αυτά πράγματα!

@τζενάουα: όταν αναφέρομαι στους "κριτικούς".. ορίστε να ένα παράδειγμα http://www.artforum.com/inprint/id=23734. Η Elizabeth A. Castelli (διδάσκει Θρησκεία στο Κολλέγιο Μπάρναρντ και είναι η πλέον ακατάλληλη για να γράψει κριτική για την ταινία-αφού δεν αναγνωρίζει ότι ο τίτλος είναι πρώτον και κύριον σχόλιο για τον τρόπο που η Χριστιανική Εκκλησία έχει δαιμονοποιήσει την γυναικεία φύση)
Να στο στείλω το φιλμ (εκεί που είσαι σίγουρα δεν θα το παίξει στο σινεμά) αλλά τέτοια τρέλα και αυτοκαταστροφή θα την αντέξεις; όπως η σκηνή με το ψαλίδι π.χ. εγώ με το ζόρι κατάφερα να τη δω.

efou είπε...

πολύ καλή η κριτική σου! μου αρέσει πολύ ο Τρίερ κ χάρηκα που διάβασα το κείμενό σου γιατί οι περισσότεροι θάψανε την ταινία κι είχα αρχίσει να αμφιβάλω, τώρα ανυπομονώ να τη δω!

artemis είπε...

@efou: ωχ! ελπίζω να σου αρέσει γιατί έχω να ακούσω τον εξάψαλμο αν δεν... ! :D

mahler76 είπε...

oh my "God" εσύ με ξέρεις!!!!

artemis είπε...

@ mahler: δεν νομίζω ότι έχουμε γνωριστεί... στοιχειώδες φίλε μου Γουάτσον- έτσι είπαμε ότι σε λένε?

;)

mahler76 είπε...

δεν εννοούσα ότι με γνωρίζεις προσωπικά βρε :)

artemis είπε...

@mahler : το ξέρω βρε στο διαδίκτυο βρισκόμαστε... ένα αστειάκι α λα Σέρλοκ Χολμς...

artemis είπε...

@τζενάουα: ξέρεις το σκεφτόμουν αυτό που είπες (αν δηλαδή έχει να δείξει πολλά αυτή η ταινία) αλλά νομίζω ότι κι εδώ ισχύει το "ό,τι καταλαβαίνετε". προτιμώ να μην αναλύσω τα χίλια-δυο πράγματα που είδα στην ταινία, γιατί δεν θέλω να χαλάσω την εμπειρία κανενός που θέλει να την δει όπως εσύ. το ξανασυζητάμε μετά λοιπόν :)

Sakafiora είπε...

Δεν είχε όμως υπέροχο πρώτο 10λεπτο?

artemis είπε...

@ sakafiora: με ή χωρίς τα αρχίδια? μουχα χα χα!

Sophie είπε...

Very interesting Anastasia, thank you. How did you see it? We don't even talk about this movie anymore in France(I think it has been not on screen yet) since Cannes, where people were all very shoked.

artemis είπε...

@ Sophie: watched this the traditional pirate way: downloaded a torrent! but also it's been in theaters here since the 1st of October.

I can understand why people were shocked in Cannes, but I never thought shock was a deterrent to watching a film... on the contrary :)

TZENAOUA είπε...

ΤΗΝ ΕΙΔΑ ΚΙ ΕΓΩ ΤΗΝ ΤΑΙΝΙΑ...ΤΕΛΙΚΑ!!!ΛΟΓΩ ΚΑΚΗΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΘΕΣΗΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΜΕΡΑ ΠΟΥ ΜΟΥ ΤΗΝ ΕΣΤΕΙΛΕΣ (THANKS) ΠΕΡΑΣΕ 1 ΒΔΟΜΑΔΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ ΔΩ...ΕΝ ΚΑΤΑΚΛΕΙΔΙ, ΣΥΜΦΩΝΩ ΣΕ ΠΟΛΛΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΟΥ...ΑΛΛΑ ΤΟ ΣΟΚ ΤΗΣ ΣΚΗΝΗΣ ΟΠΟΥ Η "ΑΝΤΙΧΡΙΣΤΗ" ΚΟΒΕΙ ΜΕ ΤΟ ΨΑΛΙΔΙ ΤΗΝ ΚΛΕΙΤΟΡΙΔΑ ΤΗΣ...ΜΕ ΚΑΤΕΤΑΞΕ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΓΕΡΟ ΣΤΟΜΑΧΙ ΓΙΑ Ν ΑΝΤΕΞΕΙΣ ΤΟΟΟΟΣΟΥΣ ΣΥΜΒΟΛΙΣΜΟΥΣ ΣΕ 2 ΩΡΕΣ...ΟΛΑ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΑΓΡΙΑ ΠΟΥ ΤΟΥ ΕΚΑΝΕ ΗΤΑΝ ΣΤΑ ΠΛΑΙΣΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΝΟΙΑΣ...ΑΛΛΑ ΚΑΤΙ ΤΕΤΟΙΟ ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΩ ΞΑΝΑΔΕΙ ΣΕ ΤΑΙΝΙΑ, ΣΕ ΒΙΒΛΙΟ, ΠΟΥΘΕΝΑ ΘΑΡΡΩ...Ο ΕΥΝΟΥΧΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΩΣ ΡΕΚΒΙΕΜ ΤΟΥ ΞΕΣΠΑΣΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΑΓΡΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑ ΤΟΥΣ ΑΙΩΝΕΣ...ΟΝΤΩΣ ΧΡΕΙΑΣΤΗΚΑ ΜΕΤΑ ΛΙΓΟ ΠΟΤΟ...ΜΙΑ ΒΟΛΤΑ ΚΑΙ ΚΟΥΒΕΝΤΑ ΜΕ ΤΗ ΦΙΛΗ ΠΟΥ ΤΟ ΕΙΔΑΜΕ ΜΑΖΙ...ΔΥΝΑΤΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ!!!

artemis είπε...

@ τζενάουα: χαίρομαι που το έπιασες. έχουν γίνει τόσες άσχετες συζητήσεις για το θέμα που κατέντησε αηδία.

Ανώνυμος είπε...

Δυστυχως οι περισσοτεροι δεν καταλαβαν απολυτως τιποτα.Κι ετσι σχολιαζουν μονο τις "φοβερες" σκηνες που σοκαρουν ετσι κι αλλιως.
Η ταινια ειναι αριστουργημα.
Εχει πραγματι συμβολισμους αλλα κανενας δεν ειναι ακαταλαβιστικος.Οπως ολοι οι συμβολισμοι ειναι πιθανο να εμπεριεχονται κι εδω οχι μια αλλα περισσοτερς ερμηνειες.
Κι απ το τελος τι καταλαβαινει καποιος?Γιατι την αφιερωνει στον Ταρκοφσκι?
Λιγη μελετη δεν βλαπτει.
Και θελει και προσπαθεια βεβαια.Δεν ειναι ολα τοσο φανερα!!

dsquared είπε...

kai gamo tis mpourdes
maresei pou psaxnoun oloi na vroune simvolismous kai krifa noimata.. oloi prospathoune toso..
deite kai to Vinyan, kszoumiste tous egkefalous sas na vrite ta xamena noimata..
kai vaftiste ta texni..
kai afta kai tin mpezentakou kai tin sasa ti mpasta kai ton lars kai kahe malakia xoris taftotita
DAN

artemis είπε...

@ dina (dsquared): το Vinyan? χαχαχχα