ΚΑΙ ΑΝΑΜΕΣΑ σε δυο πρεμιέρες, μόλις έναν μήνα μετά την παγκόσμια πρεμιέρα του «Χ Files – I want to believe» (στα τέλη του Ιούλη) και ακριβώς έναν μήνα πριν την αμερικάνικη πρεμιέρα της 2ης σεζόν του εξαιρετικά πετυχημένου «Californication» (στα τέλη Σεπτέμβρη), ο Ντέιβιντ Ντουκόβνι, γνωστός σε όλους ως Πράκτορας Μώλντερ των X files βρήκε στα τέλη Αυγούστου του 2008 το perfect timing για να ανακοινώσει πως μπαίνει σε κλινική… για «αποτοξίνωση από τον εθισμό στο σεξ» απογοητεύοντας εξίσου τα πλήθη των οπαδών του όπως και η δεύτερη σε σειρά X files ταινία η οποία έχει μέχρι στιγμής κοστίσει περισσότερα απ’ όσα έχει μαζέψει στα ταμεία!
Ο παντρεμένος με την Τέα Λεόνι ηθοποιός και πατέρας δυο παιδιών, της Madelaine West, 9 ετών και του Kyd Miller, 6 ετών, φαινόταν να απολαμβάνει την επιτυχία σε κάθε μέτωπο καθώς και η καριέρα του πήρε ξανά την ανιούσα μετά την επιτυχία μιας ακόμη τηλεοπτικής σειράς («Californication» του Τομ Καπίνος), που του χάρισε τη δεύτερη Χρυσή του Σφαίρα το 2007 για το ρόλο του ως Χανκ Μούντι. Απ’ ότι φαίνεται όμως ο σημαδιακός αυτός ρόλος, του μποέμικου, υπερδραστήριου σεξουαλικά συγγραφέα, δεν ήταν απλώς άλλη μια περσόνα την οποία έπρεπε να υποδυθεί ο Αμερικανός σούπερσταρ.
Από την (επίσημη, παρακαλώ) ανακοίνωση που έσκασε σαν βόμβα στα Μέσα στις 28 Αυγούστου μέσω του δικηγόρου του ονόματι Stanton Stein και μετά, στην οποία παρακαλεί για τον δέοντα σεβασμό των δημοσιογράφων προς την οικογένειά του, έχει ακολουθήσει οργασμός άγριων υποθέσεων, άλλες που φέρουν «δηλώσεις φίλων» του ηθοποιού να τον χαρακτηρίζουν ως «εθισμένο στο internet porn και όχι sex addict» και άλλες που παρουσιάζουν τη γυναίκα του Τέα Λεόνι ως «μπουχτισμένη» από τις απιστίες του να του παραδίδει το τελεσίγραφο «ή με τις άλλες, ή στον ψυχίατρο».
Το γιατί ο 48χρονος David διάλεξε την Τέα και τον ψυχαναλυτή από τις άλλες γυναίκες… δεν έχει βρει την ευκαιρία να το διευκρινίσει ακόμη ο ίδιος. Ίσως όμως μπορούμε να βρούμε την απάντηση στο «Californication», όπου στο τέλος της πρώτης βραβευμένης σεζόν, ο εν λόγω συγγραφέας ξανασμίγει με την πρώην γυναίκα του, εμποδίζοντας τον δεύτερο γάμο της και κερδίζοντάς την ξανά. Η δική μας υπόθεση, πως στη συγκεκριμένη σειρά η τέχνη μιμείται την ζωή και όχι το αντίθετο, και η πεποίθηση πως ο Χανκ Μούντι είναι «ο ρόλος της ζωής του» για τον Ντουκόβνι, ενισχύεται από την χαρακτηριστική ειλικρίνεια του δημιουργού της, Τομ Καπίνος, που έχει δηλώσει πως η πρώτη του συνάντηση με τον ηθοποιό για να συζητήσουν για το ρόλο του ως Χανκ ήταν «τρομερή και την ίδια στιγμή μου προκάλεσε δέος- έφυγα συνειδητοποιώντας ότι ο Ντέιβιντ ήταν ένας πολύ καλύτερος Χανκ απ’ ό,τι θα μπορούσα ποτέ να ελπίσω και ότι θα ήταν απαίσιο αν τον έχανα».
Ψηλός και μυώδης στην πραγματικότητα, ο Ντουκόβνι είναι επιβλητικός από κοντά: μπορεί κανείς να δει αμέσως από πού προέρχεται η ταμπέλα του «thinking woman’s sex symbol». Στην πόζα και στον τρόπο που κινείται υπάρχει διαρκής η απόδειξη ότι έχει πίσω του ένα μακροχρόνιο αθλητικό παρελθόν, το οποίο περιλαμβάνει και μια χρονική περίοδο στην οποία αγωνίστηκε για την ομάδα μπάσκετ του Princeton.
Ο αξιαγάπητος, πνευματώδης, εξαιρετικά μορφωμένος Χανκ που δεν παύει να έχει ελαττώματα όπως ο καθένας, βρίσκεται πραγματικά πολύ περισσότερο κοντά στον αληθινό Ντέιβιντ απ’ όσο θα μπορούσε να υποθέσει κάποιος που δεν γνωρίζει το βιογραφικό του ηθοποιού. Ο πραγματικός Ντουκόβνι είναι απόφοιτος του Yale (έφτασε μέχρι το Διδακτορικό τίτλο στην Αγγλική Φιλολογία!) έχει δημιουργήσει «εχθρούς» μόνο για την δήλωση ότι «στο Βανκούβερ …βρέχει πολύ» (μια διαπίστωση που εξαγρίωσε κάπως τα πλήθη των Καναδών όσο η σειρά X files γυριζόταν εκεί) και φημίζεται για το χιούμορ του: έχει ακόμη δεχτεί και να απαντήσει σε «κουίζ γνώσεων λογοτεχνίας» σε μια από τις διαδικτυακές συνεντεύξεις του στο SidewalksTV*. Ακόμη και ο τρόπος που επέλεξε τελικά να ασχοληθεί με την ηθοποιία έγινε μέσω της αγάπης του για το γραπτό λόγο- φιλοδοξούσε να γίνει θεατρικός συγγραφέας ή μυθιστοριογράφος και τελικά τον κέρδισε η υποκριτική με την οποία ασχολήθηκε αρχικά μόνο για την εμπειρία της οπτικής γωνίας του ηθοποιού.
Είναι επίσης ένας σταρ που παρά την τεράστια τηλεοπτική επιτυχία του έχει όσο λίγοι προσπαθήσει να επιδείξει αξιόλογο εύρος στις επιλογές του (από το δραματικό «Playing God» πλάι στους Τίμοθυ Χάτον και Αντζελίνα Τζολί μέχρι την παρωδία «Zoolander») και δεν φοβήθηκε ποτέ να «ρισκάρει» το ίματζ του αντί να προσπαθεί να το εξαργυρώσει με «ασφαλείς» κινηματογραφικές επιλογές… όπως ακριβώς και ο Χανκ ως συγγραφέας στο «Californication» - καθώς έχει επίσης κοντέψει να «κάψει» τα χαρτιά του, ειδικά με την συμμετοχή του στην soft core porn σειρά “Red Shoe Diaries” ως αφηγητής, σειρά που τώρα (δυστυχώς για ακόμη μια φορά) συνδέεται (θεματικά) με τον «εθισμό» του.
Το εύρος του είναι εντυπωσιακό. Χαρακτηριστικά θα μπορούσαμε να αναφέρουμε ότι έχει συμμετέχει σε μια παρωδία του εαυτού του ως «Μώλντερ» για την κωμική σειρά των Simpsons, και την λιγότερο γνωστή στην Ελλάδα «Εek! The Cat» ενώ ακόμη και οι πρώιμες επιλογές του («π.Χ.» – …προ… Χ Files) είχαν την γεύση του ιδιαίτερου: ενδεικτικά είναι τα επεισόδια του «Twin Peaks» του Ντέιβιντ Λιντς και αξίζει επίσης να αναφέρουμε το “Kalifornia” του Dominic Sena, ταινία στην οποία συμπρωταγωνίστησε με τους νεαρούς και ανερχόμενους τότε Μπραντ Πιτ και Τζουλιέτ Λούις, ενώ φλέρταρε επανειλημμένα και με την κωμωδία (από το παλαιότερο «Beethoven», μέχρι το πιο πρόσφατο «Return to me» κ.α.). Όπως έχει δηλώσει και η σκηνοθέτης Bonnie Hunt (Return to me, 2000) «ο Ντέιβιντ είναι ένας από εκείνους τους άφοβους ηθοποιούς που μπορεί να κάνει σχεδόν τα πάντα. Είναι απλώς θέμα του κοινού αν θα τον δεχτεί ή όχι».
Ο Ντέιβιντ Ντουκόβνι δεν είναι από τους σταρ που δεν τιμούν το επάγγελμά τους και ενδιαφέρεται πραγματικά για τη δουλειά του και από πολλές οπτικές. Έχει συγγράψει 8 από τα επεισόδια των X files κι έχει επίσης καθίσει στην καρέκλα του σκηνοθέτη της τηλεόρασης πολλές φορές (εκτός από τα “Californication” και «X files» στα οποία έχει συμβάλει σε τέσσερα συνολικά επεισόδια, έχει σκηνοθετήσει και ένα επεισόδιο της σειράς “Bones”) ενώ είναι παραγωγός, σκηνοθέτης και σεναριογράφος του “House of D” (2004) με τον Ρόμπιν Γουίλιαμς στον πρωταγωνιστικό ρόλο, ταινία που αν και άγγιξε σημαντικά θέματα δεν κατόρθωσε να επιτύχει εμπορικά.
Για να κλείσουμε με το θέμα του «σεξουαλικού εθισμού», δεν μπορούμε παρά να το κάνουμε διαπιστώνοντας την ειρωνεία που κάποιοι φανατικοί οπαδοί του Ντουκόβνι ίσως έχουν ήδη επισημάνει: στον ρόλο του ως guest star στην σειρά Sex and the City ο Ντέιβιντ υποδύεται τον Jeremy, πρώτο «έρωτα» της Carrie (Σάρα Τζέσικα Πάρκερ) στα σχολικά τους θρανία, ο οποίος την συναντά ξανά μετά από χρόνια και αναθερμαίνει το παλιό τους αίσθημα ενώ το ίδιο διάστημα «κλείνεται» εθελοντικά σε ψυχιατρική κλινική!
Μπορεί ακόμη μια σύγκριση να απογοητεύει τους οπαδούς των Χ files, αλλά δεν είναι τραβηγμένη η υπόθεση πως και στην πραγματικότητα, όπως και στην εν λόγω σειρά, ο Ντέιβιντ Ντουκόβνι βρισκόταν ανέκαθεν «ανάμεσα σε δυο κόσμους»: σε αυτό συνηγορούν οι επιλογές του (διάλεξε την ηθοποιία αντί για το επάγγελμα του καθηγητή λίγο πριν ολοκληρώσει τη διδακτορική του διατριβή) αλλά ακόμη και η ίδια του η καταγωγή: Σκωτσέζος από την πλευρά της μητέρας του, Εβραίος από την πλευρά του πατέρα του. Ο Ντέιβιντ διαθέτει το πνεύμα της κωμικής παράδοσης των πρώτων και τον κυνισμό των δεύτερων- δυο ιδιότητες τις οποίες θα χρειαστεί στο έπακρο για να επιβιώσει από την τελευταία κρίση που ταλανίζει την προσωπική του ζωή και ίσως του κοστίσει (αν και ελπίζουμε πως όχι) την καριέρα του, καθώς οι παραγωγοί του “Californication” επιφυλάσσονται να συζητήσουν ανοιχτά για την επόμενη, τρίτη σαιζόν της σειράς.
Θα ήθελα να κλείσω το άρθρο κάπως ανορθόδοξα, έτσι όπως πιστεύω ότι ταιριάζει σε έναν χαρακτήρα όπως αυτόν του Ντέιβιντ Ντουκόβνι, με ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από μια παλιότερη συνέντευξή του, την οποία πήρε (ανορθόδοξα) η ίδια η συμπρωταγωνίστριά του Γκίλιαν Άντερσον για την εφημερίδα USA Today (26 Μαρτίου 2000).
Άντερσον: «Πως βλέπεις την σχέση μας;»
Ντουκόβνι: «Είναι σαν τις ρίζες ενός δέντρου. Είναι πολύ μπλεγμένες, αλλά μεγαλώνουν. Ξέρεις ότι το δέντρο είναι ζωντανό, και δουλεύει με τον δικό του ‘δεντρίσιο’ τρόπο… αλλά δεν θα μπορούσες να τις ξεμπλέξεις. Ίσως και να μπορείς… αλλά θα χρειαστείς την βοήθεια ενός χαρισματικού επαγγελματία.»
Άντερσον: (γελώντας με βρυχηθμούς) «όπως ενός ψυχαναλυτή;»
Ντουκόβνι: «Ναι… Πάντα γυρίζω πίσω στο τρίτο ή τέταρτο επεισόδιο. Καθόμουν στο γραφείο με τον Κρίς Κάρτερ (σημ.: ο δημιουργός της σειράς) και ήθελε στ’ αλήθεια να μας βρει βοήθεια. Τον απασχολούσε ο τρόπος με τον οποίο σχετιζόμασταν στην οθόνη. Είπε «μοιάζετε βαριεστημένοι ή θυμωμένοι ο ένας με τον άλλο. Ίσως πρέπει να πάτε να δείτε κάποιον». Σκέφτηκα: «Ορίστε; Θα πάμε για θεραπεία ως χαρακτήρες της σειράς; ‘Γειά σας… το όνομά μου είναι Φοξ Μώλντερ. Από δω η συνεργάτης μου, Σκάλι. Ήρθαμε για να μας συμβουλέψετε ως ζευγάρι…!’.»
(*Σημ.: link για την συνέντευξη στο Sidewalks TV θα βρείτε στο
Το παραπάνω άρθρο δημοσιεύθηκε στο Περιοδικό Libre τον Οκτώβριο του 2008