HEATHER CASSILS
"My
body is a complete construction"
Περιοδικό FAGAZINE
Μάιος 2012
Of
bodies chang'd to various forms, I sing:
Ye
Gods, from whom these miracles did spring,
Inspire
my numbers with coelestial heat;
'Till
I my long laborious work compleat:
(“Μetamorphosis”
by Οvid)
Η
Heather
Cassils, αν
και πολυβραβευμένη performance
artist, ήταν
σχετικά άσημη μέχρι που το φιλί της με
την Lady
Gaga στο
βίντεο “Telephone”
προκάλεσε
την περιέργεια εκατομμυρίων θαυμαστών
του pop
ειδώλου.
Η Heather
έχει εξαιρετικά ενδιαφέρουσες απόψεις
σχετικά με το τι σημαίνει να είναι κανείς
queer,
αφού
συνδυάζει μοναδικά στην ζωή της την
καλλιτεχνική οξυδέρκεια με την
επιστημονική πολυγνωσία, και την
performance
art με
τον αθλητισμό.
“Τι
είναι αυτό που μας κάνει queer;
To είναι
κανείς queer
σημαίνει
να είναι στην απέξω, και το να είναι στην
απέξω σημαίνει να είναι μια δύναμη
αντίστασης. Θεωρώ το σώμα μου ως κάτι
τέτοιο, το θεωρώ ως οπλισμό. Δεν θέλω να
ανήκω με εκείνον τον πραγματικά
συγκεκριμένο τρόπο. Νομίζω πως είναι
σημαντικό να παρουσιάζω κάτι το οποίο
θα κάνει τους ανθρώπους να σηκώσουν το
φρύδι. Δεν αφορά απλά το να γίνεται
κανείς αποδεκτός – αφορά το να κάνει
κάποιος τους ανθρώπους να ανοίξουν λίγο
το νου τους”.
“Τι είναι αυτό που μας κάνει queer; To είναι κανείς queer σημαίνει να είναι στην απέξω, και το να είναι στην απέξω σημαίνει να είναι μια δύναμη αντίστασης. Θεωρώ το σώμα μου ως κάτι τέτοιο, το θεωρώ ως οπλισμό”.
Η
Heather
χρησιμοποιεί
το σώμα της ως μέσον. Αντιμετωπίζει
πολλά θέματα, και η αναπαράσταση του
φύλου είναι μόνο ένα από αυτά. Βλέπει
την ίδια την κατασκευή του σώματός της,
ως μια performance
η
οποία εσκεμμένα παίζει με την παραδοσιακή
διαδικασία των αρχαίων Ελλήνων γλυπτών,
οι οποίοι λέγεται πως έβρισκαν την
ιδεατή μορφή που ήθελα να απεικονίσουν,
απλώς αφαιρώντας μικρά κομμάτια από
ένα μεγάλο μαρμάρινο τούβλο και πετώντας
μακριά το άχρηστο υλικό- η ιδανική μορφή
ήταν ήδη εκεί, κάτω από ό,τι περίσσευε.
H
Heather
βλέπει το σώμα της ως ένα εννοιολογικό
γλυπτό, μια κριτική πάνω στην κοινωνική
πίεση που νιώθουμε για να κάνουμε τα
σώματά μας να υποταγούν σε ένα ιδανικό
αισθητικό δίπολο “αρσενικού” και
“θηλυκού”, που περιλαμβάνει τόσο το
ίδιο το φύλο όσο και την κουλτούρα
γενικότερα.
“Υπάρχει
αυτή η προσδοκία” διευκρινίζει περαιτέρω
η Heather
“ότι
είτε θα ταιριάξεις στην μια άκρη του
φάσματος, ή στην άλλη”. Για το λόγο αυτό,
η Heather
εκτιμά
πολύ το γεγονός ότι στο βίντεο του
Telephone
της
επιτράπηκε να εμφανιστεί ακριβώς όπως
είναι. “Το σώμα μου είναι εντελώς μια
κατασκευή” ομολογεί η Heather.
“Νιώθω
ότι υπάρχει πολύ πίεση, ακόμη και στον
κόσμο των queer,
να
γίνει κανείς trans
ή
οτιδήποτε, και να είναι μέρος του ενός
ή του άλλου άκρου, και δεν θεωρώ ότι
υπάρχει κάτι λάθος σχετικά με αυτό, αλλά
πραγματικά πιστεύω ότι μπορεί κανείς
να κάνει πολλά με το δικό του σώμα”.
Στην
φετινή της performance
“Becoming
An Image” (2012)
η
Heather
πειραματίστηκε
πάνω στην παραπάνω ιδέα, χρησιμοποιώντας
ένα σκοτεινό περιβάλλον, χωρίς καθόλου
φως. Τα μόνα στοιχεία στον χώρο ήταν το
κοινό, ένας φωτογράφος, η ίδια η performer
και ένα κομμάτι από πυλό βάρους 700 κιλών,
στο ίδιο ύψος με την καλλιτέχνιδα. Στην
διάρκεια αυτής της performance, μέσα στο
σκοτάδι, κυριολεκτικά επιτέθηκε στον
πυλό, χτυπώντας την μορφή του με την
χρήση των ειδικών ικανοτήτων που διαθέτει
ως boxer
και
έχοντας προετοιμαστεί γι' αυτό ασκούμενη
σε μικτές πολεμικές τέχνες. “Μια
διαδικασία γλυπτού ήταν το αποτέλεσμα
των χτυπημάτων μου. Σε όλη τη διάρκεια
αυτής της performance,
ήμουν
τυφλή, όπως ήταν και το κοινό, όπως ήταν
και ο φωτογράφος. Η μόνη πηγή φωτός που
εκπεμπόταν ερχόταν από το φωτογραφικό
φλας της κάμερας. Η έκρηξη του προσωρινού
φωτισμού επέτρεπε στο κοινό να δει μόνο
διακεκομμένες στιγμές της performance, σαν
να ήταν μια “ζωντανή” φωτογραφία, που
έκαιγε αυτή την εικόνα πάνω στον
αμφιβληστροειδή τους”. Πρόκειται για
μια εντυπωσιακή σύλληψη, όπου ο ήχος
έπαιζε εξαιρετικά σημαντικό ρόλο, καθώς
ήταν η μόνη άλλη πληροφορία που μπορούσε
να έχει το κοινό κατά τη διάρκεια της
24λεπτης performance, εκτός από τη διαδικασία
της φωτογράφησης- που ήταν και ο μόνος
τρόπος ο οποίος επέτρεπε στην performance να
γίνει ορατή στο κοινό. Οι εικόνες άλλοτε
αιχμαλώτιζαν τις κινήσεις της Heather
και
άλλοτε όχι. Ο φακός γέμιζε με την ομίχλη
της ανάσας της, με σταγόνες ιδρώτα και
με κομμάτια πυλού από τα αιωρούμενα
σωματίδια που εκτοξεύονταν από τα
συντρίμμια.
“Οι
οπτικές αναπαραστάσεις έχουν πολύ
μεγάλη δύναμη, περισσότερη δύναμη απ'
ότι η γλώσσα” λέει η Heather.
“Θεωρώ
το γεγονός ότι συμπεριλήφθηκα στο βίντεο
της Gaga
ως
ένα είδος διείσδυσης. Η δουλειά μου ως
καλλιτέχνης είναι να σκέφτομαι πως τα
διάφορα σύμβολα συνδυάζονται για να
βγάλουν ένα νόημα, οπότε μπορώ να πω ότι
όλος ο διάλογος που έχει προκύψει από
το βίντεο αυτό, είναι μια προέκταση της
τέχνης μου και όχι ένα όχημα” διευκρινίζει
η Heather,
απαντώντας
σε όσους μπορεί να θεώρησαν ότι έχει
χρησιμοποιήσει την φήμη της Lady
Gaga ως
όχημα για την δική της προβολή.
Η
Heather
είναι
μια καλλιτέχνης που έτυχε να γίνει
ευρύτερα γνωστή λόγω του βίντεο της
Lady
Gaga και
όχι μια καλλιτέχνης που χρωστά την φήμη
της σε εκείνη ουσιαστικά. Επίσης, για
την Heather
έχει
περισσότερη σημασία η ανατροπή της
mainstream
κουλτούρας
από την φήμη που προσφέρει η κουλτούρα
αυτή. “Όταν
βλέπω πραγματικά queer
αναπαραστάσεις,
και ειδικά όταν είναι ενσωματωμένες σε
μια mainstream στιγμή, όπως το "Telephone,"
σκέφτομαι τα παιδιά στη μέση του Kansas
που μπορεί να μην είναι εκτεθειμένα σε
τίποτα, και όταν βλέπουν αυτό το βίντεο
της Gaga,
αρχίζουν
να κάνουν ερωτήσεις. Ακόμη και κάτι τόσο
fluffy όσο ένα pop music video μπορεί να έχει
εξαιρετικά μεγάλη επιρροή” τονίζει η
Heather,
και
συνεχίζει: “έχουν περάσει οι μέρες, που
αν ήσουν ενάντια σε έναν πόλεμο, έβγαινες
και διαμαρτυρόσουν στον δρόμο. Οι
διαμαρτυρίες δεν σταματάν πια τους
πολέμους. Το να πηγαίνει κανείς στο gay
pride της πόλης του είναι ωραίο, σε κάνει
να νιώθεις καλά, αλλά δυστυχώς δεν ζούμε
σε αυτή την εποχή πια. Ο μόνος τρόπος
που μπορείς να δημιουργήσεις κοινωνική
αλλαγή, είναι να τοποθετήσεις τον εαυτό
σου μέσα στην μηχανή- και να γίνεις εσύ
ο ίδιος ένα γαλλικό κλειδί”.
Γιατί
όμως, τόση φασαρία, για ένα φιλί; “Νομίζω
ότι το φιλί μου έγινε μεγάλη υπόθεση
γιατί η συνήθως στα mainstream
media όταν
υπάρχει σεξουαλική δράση με δυο γυναίκες
δημιουργείται για χάρη του αρσενικού
κοινού, και παρουσιάζεται με έναν αγνό,
γλυκό, και μη απειλητικό τρόπο. Ο κόσμος
μου λέει ότι θεωρεί πως το φιλί μου με
την Gaga
ήταν
πολύ hot
– έμοιζε
περισσότερο με το πως παρουσιάζονται
τα φιλιά των gay
αντρών
– επειδή περιέχει μια ωμή σεξουαλικότητα
που υπερβαίνει το να είναι κανείς άντρας
ή γυναίκα. Απλώς ερεθίζει τους ανθρώπους
και αυτό είναι πολύ ισχυρό”.
ΤΟ ΦΙΛΙ ΜΟΥ ΕΓΙΝΕ ΜΕΓΑΛΗ ΥΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑΤΙ ΣΥΝΗΘΩΣ ΣΤΑ MAINSTREAM MEDIA ΟΤΑΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΕΞΟΥΑΛΙΚΗ ΔΡΑΣΗ ΜΕ ΔΥΟ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙΤΑΙ ΓΙΑ ΧΑΡΗ ΤΟΥ ΑΡΣΕΝΙΚΟΥ ΚΟΙΝΟΥ, ΚΑΙ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ ΜΕ ΕΝΑΝ ΑΓΝΟ, ΓΛΥΚΟ ΚΑΙ ΜΗ ΑΠΕΙΛΗΤΙΚΟ ΤΡΟΠΟ.
Παρόλα
αυτά, δεν ήταν κάπως υπερβολική η προσοχή
αυτή μετά το βίντεο; “Είναι λίγο περίεργο,
για κάποιον που δουλεύει πραγματικά
σκληρά σε αυτό που κάνει όπως εγώ, και
μετά όταν γίνεται κάτι όπως το να φιλά
μια star
της pop
να δέχεται τόση πολλή προσοχή γι' αυτό.
Θεωρώ ότι το βίντεο προσφέρει κάτι
σημαντικό, αλλά δεν βρίσκεται στο ίδιο
επίπεδο αυστηρότητας και πνευματικής
δουλειάς όπως όταν κάνω την δική μου
δουλειά ως performer”
απαντά
η Heather.
Τι
προτείνει λοιπόν, η ίδια; “Σε έναν κόσμο
όπου η τεχνολογία βασιλεύει, που διαδρούμε
όλο και περισσότερο μέσω των social networks
είναι
πολύ σημαντικό να κατασκευάζουμε
πραγματικές σχέσεις με τις οποίες
επηρεάζουμε την κοινωνική αλλαγή για
το καλύτερο. Είναι τόσο σημαντικό το να
ξέρουμε από που προέρχεται το δικαίωμα
στην ελεύθερη έκφραση, για την οποία
έχουν αγωνιστεί πάρα πολλοί. Αν η δουλειά
της Gaga
μιλά
στον κόσμο, μπορεί επίσης να ενδιαφερθούν
για την δουλειά καλλιτεχνών όπως οι
Zachary Drucker, David Wojnarovich, Leigh Bowery, Ron Athey, Eleanor
Antin, Michel Clarke, Marina Abramovic, Adrian Piper και Emory
Douglas. Μερικοί καλλιτέχνες έχουν περισσότερη
φήμη από άλλους αλλά η δουλειά τους
είναι μαγευτικά όμοφη και τόσο απαραίτητη
για την επίγνωσή μας”.
INFO: